§ 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem - Riksarkivarens forskrift: § 3-2. Ansvar, rutiner og rettigheter i arkivsystem I Malvik kommune er det leder PPT og Superbruker PPT som er systemeier og som sammen med IT-leder har det overordnede ansvaret for drift og vedlikehold av systemet. 2a) Brukerrettigheter IT er ansvarlig for tildeling av brukerrettigheter til fagsystemet Visma flyt PPT. PPT-leder og Superbruker har som systemansvarlige ansvaret for ajourhold og tildeling av rett funksjon som styrer den ansattes tilganger. Ajourhold av tilganger. PPT-leder har ansvaret for at tilganger blir ajourholdt kontinuerlig. PPT-leder sammen med superbruker foretar fortløpende endringer som følge av at ansatte begynner/slutter eller endrer stilling (for eksempel fra saksbehandler til leder) I Visma Flyt PPT inndeles brukerrettigheter (rollene) i tilgangsgrupper, alt etter hvilke funksjoner og tilganger vedkommende skal ha i programmet. Saksbehandlere som skal ha like rettigheter, knyttes til samme gruppe. Tilgangsgruppene settes opp slik at de gjenspeiler organiseringen i PP-tjenesten. 2b) Roller Visma Flyt PPT har ulike roller. En bruker kan ha tilgang til flere roller. Rollene som foreligger i dag er pedagogisk psykologisk rådgiver, logoped, merkantil, leder, superbruker og systemadministrator. Psykolog og Fraværsteam var tidligere roller. Psykologrollen hadde da samme tilgang/rettigheter som pedagogisk psykologisk rådgiver + merkantil. Fraværsteam hadde samme tilganger som pedagogisk psykologisk rådgiver. Egen tilgangsstyring og side for tildeling av ulike funksjoner er det oversikt over på egen side i Visma Flyt PPT.
Roller
|
Rettigheter
|
Leder
|
- Full søketilgang
- Registrere nye klienter
- Tildele roller
- Endre saksbehandler
- Registrere og endre dokumentmaler
- Sende elektronisk korrespondanse
- Opprette tilgangsgrupper
- Kopiere og opprette tekstmaler
- Endre saksbehandler
- Opprette journalposter
- Opprette tilgangsgrupper
- Tilgang til aktivitetslogg
- Tilgang til forsendelseslogg
- Tilgang til systemadministrasjon
- Tilgang til å gjøre endringer i systemadministrasjon
- Opprette vedtak
- Redigere og slette feilregistrert dokumenter
|
Pedagogisk psykologisk rådgiver Logoped
|
- Søketilgang til aktive og avsluttede saker
- Endre saksbehandler
- Avslutte saker
- Opprette og ferdigstille journalposter
- Opprette, ferdigstille og sende korrespondanse elektronisk
|
Merkantil
|
- Full søketilgang
- Registrere nye klienter
- Tildele roller
- Endre saksbehandler
- Registrere og endre dokumentmaler
- Opprette tilgangsgrupper
- Kopiere og opprette tekstmaler
- Opprette og ferdigstille journalposter
- Opprette tilgangsgrupper
- Tilgang til systemadministrasjon
- Tilgang til å gjøre endringer i systemadministrasjon
- Tilgang til forsendelseslogg
- Tilgang til arkivlogg
- Opprette vedtak
- Redigere og slette feilregistrert dokumenter
- Registrere post fra postregistrering til klienter
|
Systemadministrator
|
- Full søketilgang
- Registrere nye klienter
- Tildele roller
- Endre saksbehandler
- Registrere og endre dokumentmaler
- Opprette tilgangsgrupper
- Kopiere maler
- Opprette og ferdigstille journalposter
- Opprette tilgangsgrupper
- Tilgang til systemadministrasjon
- Tilgang til å gjøre endringer i systemadministrasjon
- Opprette vedtak
- Legge til organisasjoner, organisasjonsstruktur
|
2c) Signering og digital signatur Alle brukere må logge inn med MinID eller BankID for å bekrefte at dokumentet er elektronisk godkjent for individuell signering. Digitalt ekspederte dokumenter påføres følgende setning under saksbehandlers navn og tittel: Dokumentet er elektronisk godkjent og kan være uten underskrift. Signering med kulepenn benyttes til taushetserklæringsskjema for ansatte, samtykkeerklæringer og oppdragskontrakter. Denne listen er ikke uttømmende. 2d) Kvalitetssikring PPT-leder og Superbruker har ansvar for kvalitetssikringen av registreringene i arkivsystemet.
- Den som skriver brev har primæransvaret for at det blir registrert på riktig måte med riktig brevtype, posttype, med unntatt offentlighet og til riktige mottakere.
- PPT-leder og superbruker har ansvaret for at det utarbeides rutiner og registreringsregler for PP-tjenesten som er i tråd med arkivtjenestens retningslinjer og rutiner.
- Saksbehandler og superbruker har ansvaret for å kvalitetssikre registreringer som blir gjort i Visma Flyt PPT.
Inngående dokumenter: Servicekontoret/arkiv skanner inngående dokumenter vis PixEdit og kvalitetssjekker dokumentet ved skanning før det blir tilgjengelig i postregistreringsbildet i Visma Flyt PPT. Før overføring fra postregistreringsbildet til klientmappe sjekkes pdf-filen på nytt, for å sikre kvalitet og riktig dokument. Dokumentet ferdigstilles idet det blir overført til klientmappe. Unntak er når det er gjort valg knyttet til vurderinger om unndragelse av innsyn. 2e) Registrering, journalføring og arkivering Utsendelse av post: Post sendes elektronisk direkte fra Visma Flyt PPT til mottakers Digipostkasse, eller til postkasse knyttet til organisasjons organisasjonsnummer. Saksbehandlere ekspederer selv digital post. Mottak av post: Det er servicetorget/arktivtjenesten som skanner og registrerer all post til PP-tjenesten. Svarinn – Dokumenter mottas via svarinn og rett inn i Visma PPT Flyt. 2f) Rutiner som definerer ansvar for: Fordeling av dokumenter
- Ved registrering av inngående dokumenter kobler superbruker/merkantil disse basert på klientens navn. Hver enkelt klient er tildelt en saksbehandler som får varsel om nytt dokument i aktuell sak.
Retting av registrerte journal- og arkivopplysninger
- Retting av uriktige registreringer gjøres snarest mulig etter at feil er oppdaget. Feilen kan kun rettes av leder eller superbruker/merkantil. Utsendte postjournaler (brev og vedtak) kan ikke endres.
Avskrivning og ferdigstillelse av dokumenter
- Saksbehandler har ansvaret for å ferdigstille alle dokumenter de er ansvarlige for enten det gjelder journalnotat eller postjournal. Leder er ansvarlig for ferdigstillelse der leders signatur fremkommer. Superbruker/merkantil følger opp dette og påser at riktig arkivering skjer i visma samhandling arkiv (arkivkjernen), samt følger opp feil og mangler som oppstår i Svarut tjenesten.
Vurdering av spørsmål vedrørende offentlighet og registrering av unntak for offentlighet og hjemmel for dette
- Alle PP-tjenestens dokumenter er unntatt offentlighet ihht Offentlighetsloven §13 jf Forvaltningslovens §13, 1. ledd nr. 1.
2g) Prosedyre for registrering og arkivering til bruk dersom systemet er ut av drift Hvis systemet er ute av drift for kortere tid (2-3 dager), utsettes registreringen til systemet virker igjen. Hvis systemproblemene viser seg å bli langvarige (mer enn 3 dager), iverksettes journalføring i papirbasert journal, og dokumentene lagres kronologisk. Kun kopier deles ut til saksbehandlere. Utgående post lagres på nytt når systemet fungerer igjen. Inngående brev skannes inn når systemet er i drift igjen. § 3-4 - Oppbevaring og sikring av elektroniske arkivdokumenter Det skal utarbeides rutiner for organet som beskriver hvordan arkivdokumentene oppbevares og sikres, herunder: 4a) Lagringsmedier og arkivformat Visma Flyt kan kun arkivere tekstdokumenter med bilde eller grafiske objekt: ren tekst eller PDF/A. Lydfiler må transkriberes til tekstdokument. Ved avlevering og deponering til kommunalt arkivdepot skal alle elektroniske dokumenter være lagret i disse formatene. Visma Flyt har Noark 5 godkjent arkivkjerne der all dokumentasjon blir arkivert i godkjente arkivformat. Utgående dokumenter blir produsert i word-format og konvertert til PDF-A format når de blir arkivert i arkivkjernen. Skannede dokumenter blir PDF-A format. 4b) Elektronisk arkivering og arkivering på papir I et fullelektronisk arkiv som er Noark 5-godkjent, blir alle arkivverdige dokumenter arkivert fortløpende og avlevert elektronisk ved henleggelse av mappe. Originaldokument oppbevares i låsbart skap hos merkantil i minimum 3 mnd før det makuleres. Oppdragskontrakter, taushetserklæring, politiattester og andre personrelaterte dokumenter knyttet til oppdragstakere arkiveres i personalmappe i ephorte. 4c) Konvertering og papirkassasjon Tidspunkt for konvertering Hver enkelt saksbehandler journalfører egne klientrelaterte dokumenter. Disse arkiveres automatisk og umiddelbart i det saksbehandler setter dokumentet som ferdig. Retningslinjer for kassasjon av mottatte papirdokument som er skannet og arkivert elektronisk Originaldokument oppbevares i låsbart skap hos merkantil i minimum 3 mnd før det makuleres. 4d) Periodisering og vedlikehold Aktive brukere blir avsluttet kontinuerlig. Det varsles og avtales med kommunalt depot om planlagt periodisering og tidspunkt for deponering av elektronisk materiale, slik at dette kan skje umiddelbart etter periodisering er utført. For vedlikehold av den aktive basen og de historiske databasene er det utarbeidet backup rutiner: Alle våre data ligger på SAN(Storage Area Network) og vårt SAN er levert av HP og heter 3Par. Alle diskene er SSD (Solid State Disk) Diskene er satt opp med redundans slik at systemene lever videre om en disk går i stykker og kan skiftes under full drift. SSD diskene har ingen bevegelige deler og er ekstremt raske og driftssikre. Våre rutiner og praksis er i tråd med det som anbefales av våre leverandører og etter «beste praksis». 4e) Beskyttelse og informasjonssikkerhet Det er tilgangsstyring i Visma Flyt PPT, slik at ingen har tilgang til mer enn de har behov for i sitt arbeid. Vi har også backuper som sikrer at materialet ikke går tapt. Alle tilganger i Visma Flyt PPT tildeles av PPT-leder og Superbruker. Ved behov for utvida rettigheter skal dette vurderes av leder. Da er leder ansvarlig for tilgangen som er tildelt. Når et dokument er ferdig blir det ferdigstilt av saksbehandler. Når det er ferdigstilt er det ikke mulig å gjøre endringen i dokumentet i ettertid. Tiltak/rutiner papirdokumentasjon: Papirdokumentene oppbevares i låsbartskap hos arkiv. Makulering/destruksjon utføres etter minimum 3 mnd. Papirdokumenter som inneholder sensitive opplysninger skal ikke blandes med annet avfall, men legges i spesialdunker for makulering/destruering av sensitiv dokumentasjon. Den enkelte saksbehandler er selv ansvarlig for at dokumenter som inneholder sensitive opplysninger behandles/oppbevares forsvarlig og utilgjengelig for uvedkommende, og makuleres umiddelbart når saker avsluttes. § 3-6 - Destruksjon av papirversjon etter skanning Fagsystemet Visma Flyt PPT 1) Vurdering og retningslinje for dokumenter som skal oppbevares på papir Riksarkivarens bestemmelser om destruksjon av papirversjon etter skanning i den løpende arkivdanningen (jf. Riksarkivarens forskrift § 3-6) sier at «Når arkivdokumenter på papir blir skannet i tråd med kravene i § 5-15, og de arkiveres elektronisk som ledd i den løpende arkivdanningen, kan papirversjonen av dokumentene destrueres. Arkivskaper har ansvar for å vurdere hvilke konsekvenser destruksjon vil kunne ha for juridiske rettigheter og plikter for organet selv eller for andre, og påse at behov for bevaring av originalmediet blir ivaretatt. Destruksjon må ikke skje dersom lovbestemte formkrav, for eksempel krav om håndskrevet signatur eller andre juridiske hensyn, krever at papirversjonen bevares. Det er ikke adgang til å destruere originaldokumenter som kommer inn under destruksjonsforbudet i § 8-7.» Elektroniske arkiv Alle dokumenter skannes inn i aktuell klientmappe, og makuleres etter minimum 3 mnd. 2) Operatøransvar, arbeidsprosedyre og rutiner for kvalitetssikring ved skanning av innkomne papirdokumenter Superbruker/merkantil har operatøransvaret for skanningen av innkomne papirdokumenter. Etter at dagens post er sortert, skannes og etterbehandles de arkivverdige dokumentene i skanner programmet PixEdit og lagres i PDF format i postregistreringsbildet Visma Flyt PPT før dokumentene registreres inn på den enkelte klient i Visma Flyt PPT. Under registrering i Visma Flyt PPT kvalitetssikres skanningen: - er alle mottatte dokumenter skannet og arkivert? - er alle sider kommet med i hvert dokument? - er skanningen lesbar og kvalitetsmessig god nok? - er det er samsvar mellom arkiverte dokumenter og registrerte opplysninger? |